Powered By Blogger

Tuesday, January 24, 2012

Solat itu WAJIB bro!!

SUKA BAGI ALASAN "TERTINGGAL" SOLAT

 Untuk renungan kita bersama, saya nak share citer mengenai seorang opismate bangsa bangla nih, beliau selalu mengadu atau cerita2 more pada meraih simpati untuk mendapat perhatian kita orang.
Sedia maklom opis kami terletak di Bukit Jalil, rumah beliau di Gombak. setiap hari dia akan tiba di opis pada hampir pukul 10 pagi. Alasan dia senang sahaja JAUH!! kalau anda sebagai orang atasan, mahukah anda mendengar alasan2 demikian.??.dalam hati saya naper dia tak bertolak rumah awal?kalo dari Gombak mengambil masa sejam setengah, pukul berapa harus kena gerak dari rumah?pikir2 kan lah...kawan2 lain pon datang dari jauh jugak seperti saya hari2 berulang balik Bangi-KL, boleh jer sampai pukul 9  pagi..wahh..panjang plak intro saya yerr...Ni nak citer pasal alasan yang direka untuk tinggal solat oleh mamat Bangla nih..

Sedang kami menyiapkan kerja2 opis, si Bangla ni pon bukak mulut, konon nak berborak lar..dia cakap balik keje selalo lewat sebab bos selalu bagi dia keje banyak untuk siapkan projek proposal. Lagipon dia kan selalo datang lewat kann, tak salah balik lewat...Hmmm...kemudian dia sambung citer, kalo dia gerak dari opis kol 7.30 (da masuk maghrib da ok) , dia akan sampai rumah dia dalam pukul 9 malam..dia cakap everyday..n selalu missed solat maghrib...then alasan dia traffic jam!! Kami yang dengar ni juz cakap "owhhhhhh"..malas nak layan...tu jerr... tapi dalam hati saya ni memang nak maki sebab kat Malaysia ni setiap satu kilometer CONFIRM jumpe masjid/surau/Petronas.....naper dia tak berenti?naper? sebelum gerak balik umah pon sebenarnya dah boleh solat maghrib kat opis..tapi dia tak buat... 



Kemudian dia cakap serupa jugak kalo g shopping complex, selalo jugak tertinggal solat!!Jujur kan dia??Saya rasa lar mayb dia anggap solat ni ringan, rasa rajin pi solat, rasa malas tinggal atau solat time orang gi sembahyang, bukan ikhlas dari hati....mamat bangla ni langsung tak berusaha nak pi cari surau, mayb lebih rela solat di rumah agaknya..jalan penyelesaian reka ALASAN, padahal tempat solat ada di mana2, cuma nak tak nak jer pergi sembahyang.Korang mesti tanya naper saya and opismate tak tegur jer mamat Bangla tuh, sebabnya style dia citer penuh arrogant...Bangla spesis sombong gila!!kami malas nak layan orang sombong, kalo kami tegur dia akan bagi hujah2 lain sampai kami ni senyap...sebab dia rasa betul ape yang dia buatt..saya mengaku ape yang saya buat sesama Islam ini adalah salah kalo tak menegur...Saya harap mamat bangla ni berjumpa right person yang boleh tegur beliau pasal solat. Semoga Allah memberi hidayah dan petunujuk kepada mamat tersebut.


Memang bukan senang nak tunai kan solat 5 waktu on time...saya mula2 pon jahil pasal solat ni tapi bila saya dah biasakan diri sentiasa solat pada waktunya, confirm pasni g mana2 pon saya akan teringat pasal solat kerana ia adalah suruhan Allah SWT..Rasa tak tenang kalo tak solat dulu sebelum menjalankan aktiviti riadah...ALHAMDULILLAH...bakal suami saya juga sangat jaga solatnya, saya amat berbangga orang yang berjaya sembahyang sehari 5 kali dan kekal selamanya...Saya berdoa agar Allah kekalkan sifat2 ini sampai akhir hayat. Amin



MENINGGALKAN SOLAT, APA HUKUMNYA?
 

Solat salah satu daripada rukun Islam yang lima, yang diwajibkan ke atas setiap muslim dan muslimat yang mukallaf (baligh dan berakal). Kefarduan ini telah disepakati ulama’ (ijma’) dan dikira sebagai (ما يُعْلـَمْ مِنَ الدِّينِ بالضَرُورَة) perkara asas agama yang diketahui oleh setiap muslim. Sesiapa yang mengingkari kewajibannya menjadi kafir dan murtad, kekal dalam neraka; kerana kefarduannya disandarkan kepada nas yang jelas dan qathi’e (tidak dapat ditokok tambah) daripada Al-Quran, As-Sunnah dan Ijma’.
Sesiapa yang meninggalkan solat kerana malas, bermudah-mudah atau sengaja tanpa menafikan kewajibannya tergolong dikalangan orang yang fasiq dan berdosa besar yang wajib ke atasnya beberapa perkara:-
1.   Bertaubat, beristighfar serta menyesal di atas perbuatannya.
2.   Mengqada’kan solat yang ditinggalkannya.
3.   Dijatuhkan ke atasnya hukuman had.


Hukuman Had ke atas orang yang meninggalkan solat 

Ulama’ mazhab berbeza pendapat pada bentuk hukuman yang dikenakan ke atas orang yang meninggalkan solat, setelah mereka bersepakat pada keharamannya dan besarnya dosa peninggalnya berdasarkan ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis yang sahih.

* Mazhab Hanafi: Peninggal solat dihukum fasik dan wajib dipenjarakan dan dirotan dengan kuat sampai keluar darah, sehinggalah dia kembali solat dan bertaubat atau mati di dalam penjara. Dia tidak dibunuh kecuali mengingkari kewajipan solat atau mempersendakannya.

* Jumhur ulama’ daripada mazhab Maliki dan Syafie: Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dihukum bunuh walau pun meninggalkan satu fardhu sahaja. Disuruh agar bertaubat selama tiga hari, jika enggan dijatuhkan hukuman had dengan dipenggal kepalanya. Selepas dibunuh, dimandikan dan disembahyangkan ke atasnya serta ditanam di tanah perkuburan orang Islam kerana dia tidak dikira kafir. Ini juga adalah pendapat yang rajih pada mazhab Hanbali sebagaimana dikatakan oleh Ibn Qudamah dalam Al-Mughni .

Hukum Mengqada’kan Solat

Sesiapa yang meninggalkan solat kerana terlupa atau sengaja (dan berdosa jika sengaja), wajib mengqada’kannya. Dalilnya, sabda Nabi S.A.W.:
 ( إذا رقد أحدكم عن الصلاة، أو غفل عنها، فليصلها إذا ذكرها ))(
Maksudnya: Jika tidur salah seorang daripada kamu daripada solat, atau melupainya, hendaklah dia menunaikannya apabila sedar atau teringat.
 (( من نسي صلاة فليصلها إذا ذكرها، لا كفارة لها إلا ذلك ))
Maksudnya: Sesiapa yang terlupa satu sembahyang, hendaklah menunaikannya apabila dia teringatnya; tiada kaffarah baginya kecuali yang tersebut (iaitu tidak perlu membayar kaffarah yang lain, memadai dengan menggantikan solat tersebut).
Banyak lagi hadis-hadis lain yang membawa maksud yang sama iaitu wajib mengqada’kan solat yang ditinggalkan. Pada zahir hadis tidak menyebut tentang hukum orang yang sengaja meninggalkan solat, adakah wajib mengqada’kannya atau tidak. Maka disinilah ulama’ memainkan peranan mereka untuk mengeluarkan hukum daripada nas tersebut. Mengikut kaedah Qias, orang yang meninggalkan solat kerana uzur seperti terlupa atau tertidur, wajib mengqada’kannya berdalilkan nas tersebut; maka kewajipan ini terlebih dahulu kena kepada orang yang meninggalkan solat secara sengaja. Jika tidak, jadilah maksiat itu (meninggal solat dengan sengaja) membawa kepada kesenangan (tidak qada’). Ini bertentangan dengan ruh syariat yang adil.
Janganlah kita terpengaruh dengan dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan tidak wajib mengqada’kan solat yang telah ditinggalkan kerana cukup dengan Istighfar dan taubat sahaja. Ini kerana jumhur ulama’ daripada mazhab yang empat Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali mewajibkan qada’ solat secara umumnya . Dikecualikan daripada Qada’ beberapa golongan:
1.   kanak-kanak yang belum baligh, tidak wajib menggantikan solatnya yang terdahulu selepas baligh.
2.   orang kafir yang memeluk Islam (muallaf) tidak wajib menggantikan solatnya semasa kufurnya.
3.   perempuan yang haid
4.   perempuan yang nifas (keluar darah akibat beranak)
5.   orang gila, mabuk dan pengsan yang bukan dengan sebab yang disengajakan seperti minum arak dll.
Selain daripada mereka, samada tidur, sakit, murtad yang kembali memeluk Islam, [pengsan, gila dan mabuk yang disengajakan] wajib ke atas mereka qada’.

 *Tidur tidak boleh disamakan (qias) dengan pengsan iaitu tidak perlu menggantikan solat kerana perbuatan tidur dilakukan dengan sengaja dan kehendak diri, ia berlainan dengan pengsan yang tidak disengajakan. Dalilnya seseorang itu mampu menidurkan dirinya tapi tidak mampu menjadikan dirinya pengsan dengan sendiri dan apabila seseorang itu pengsan, kadang-kadang tidak akan sedar walaupun dikejut dengan kuat. Apabila seseorang memakan ubat untuk pengsan contohnya, maka apabila sedar dia diwajibkan juga mengqada’kan solat yang tertinggal kerana dia sengaja membuat dirinya pengsan.

Jika seseorang daripada lima golongan di atas hilang uzur mereka dan masih tinggal waktu yang mencukupi walau  Takbiratul Ihram, wajib baginya menggantikan solat tersebut begitu juga solat yang sebelumnya jika boleh dijama’kan. Hukum ini menyeluruh kepada yang bermusafir dan bermukim.
Contoh: Jika seorang perempuan suci dari haidnya pada akhir waktu Asar, wajib baginya mengqada’kan solat Asar dan Zohor yang sebelumnya. Begitulah juga perihalnya jika suci pada waktu Isyak, wajib mengqada’kan Maghrib dan Isyak.
Jika seseorang perempuan masuk waktu solat dalam keadaan suci, kemudian datang haidnya sebelum sempat dia solat pada waktu itu, dan waktu yang suci itu mencukupi untuk solat; wajib ke atasnya mengqada’kan solat tersebut apabila suci kelak kerana kelalaiannya dan tidak bersegera menunaikan solat selepas masuk waktunya.

 *Disunatkan mengqada’ solat secara tertib solat yang ditinggalkan seperti Subuh sebelum Zohor dan begitulah seterusnya. Dan hendaklah seseorang itu mendahulukan solat yang tertinggal daripada solat waktu tersebut kecuali kerana takut luput waktu solat tersebut.

Bagi orang yang tidak tahu berapa kalikah tertinggal solat hendaklah dia melaksanakan qada’ solat tersebut sehingga dia yakin bahawa dia telah menghabiskan solat yang ditinggalkannya .

Hukum menangguhkan solat

Apabila masuknya waktu solat, wajib seseorang itu melakukan salah satu daripada dua perkara:-
1.   terus mendirikan solat, itulah yang paling afdhal atau
2.   azam untuk menunaikan solat dalam waktunya.
Jika tidak melakukan salah satu daripada perkara yang disebut di atas, sesungguhnya berdosalah dia. Ini dinamakan azam yang khas. Dan wajib bagi seseorang itu selepas baligh menyimpan azam yang umum untuk melakukan segala suruhan Allah dan meniggalkan segala laranganNya .
Haram hukumnya menangguhkan solat sehingga tidak sempat menunaikan solat dengan segala syarat dan rukunnya di dalam waktunya. Sesuatu solat itu dikira sebagai tunai (أداء) jika sempat mendapat satu rakaat daripadanya (selesai daripada sujud yang kedua). Apabila tidak mendapat walaupun satu rakaat, solat itu dinamakan Qada’. Tetapi dosa bukannya berkaitan dengan tunai atau qada’, seseorang itu telah dikira berdosa walaupun sempat mendapat satu rakaat di dalam waktu.

Tidur daripada Solat

Tidur yang dimaafkan sehingga keluar solat daripada waktunya:-
1.   tidur yang bukan disengajakan (tertidur)
2.   seseorang yang lupa bukan daripada perkara yang dilarang (contoh perkara yang dibenarkan: terlupa kerana sebab belajar atau kerja; contoh perkara yang dilarang: setiap perkara yang dilarang walaupun makruh seperti bermain catur dan lain-lain).

Tidak makruh tidur sebelum masuknya waktu solat. Ada yang bependapat makruh tidur sebelum waktu Isyak dan haram sebelum Jumaat.

Dibolehkan tetapi makruh tidur selepas masuk waktu solat dan sebelum menunaikannya dengan dua syarat:-
1.   jika seseorang yakin dapat bangun dengan sendiri atau bantuan yang lain (loceng atau kawan).
2.   dan berbaki daripada waktu kadar yang mencukupi untuk bersuci dan solat.
Jika tidak menepati syarat tersebut, baginya dua dosa:-
1.   dosa meninggalkan solat pada waktunya
2.   dosa tidur
Jika seseorang itu yakin dapat bangun dalam waktu solat, tetapi apabila terjaga nyatalah telah luput waktu solat itu, dia tidak dikira berdosa kerana meninggalkan solat. Dia hanya berdosa kerana sebab tidurnya itu, dan dosanya tidak terhapus kecuali dengan istighfar dan taubat .
والله أعلم

Rujukan:

  Fathul A’llam syarah Mursyidul Anam, Syed Mohd Al-Jardani, jilid 2, ms 71-73, cetakan Dar ibn Hazm 1997 M; Al-Iqna’ syarah Matn Abi Syuja’, Syeikh Al-Khatib As-Syarbini, jilid 1, ms 271, cetakan Darul Kutub Ilmiah 2004 M.
  Fathul A’llam, jilid 2, ms 80.
  Fathul A’llam, jilid 2, ms 76.
  Fathul A’llam,  jilid 2, ms78

No comments:

Post a Comment

Pengumpat Fefara