Powered By Blogger

Friday, January 13, 2012

6 Ugly Rivers of the World

Allah menciptakan semua perkara-perkara kecil yang besar dan alam semula jadi yang indah telah mengurniakan manusia dengan nikmat ciptaan yang indah dan mengagumkan. Salji meliputi puncak gunung berkilauan sebagai sinaran matahari yang menyentuh kristal kecil, sungai-sungai yang jatuh yang berani sebahagian batu-batu yang paling sukar, padang rumput yang luas dan pokok yang tinggi Bubar seperti bisikan angin yang berlalu secara senyap-senyap, dan sebagainya, Allah mencipta kira-kira harmonik sempurna antara tumbuh-tumbuhan, haiwan, manusia dan persekitaran mereka. Tetapi usaha manusia untuk mengubah dunia acc dengan keperluan dan keutamaan, telah melanggar semua undang-undang alam dan dunia yang berada di persimpangan kemusnahan diri dan fana.

Saya bukan pencinta alam semula jadi atau ahli geologi yang mengkaji trend peralihan alam semula jadi dan juga saya beberapa sukarelawan mana-mana gerakan 'menyelamatkan sumber alam'. Saya mudah dan mementingkan diri sendiri manusia yang bimbang tentang masa depan keluarganya kerana saya spectate sifat yang dibunuh oleh orang-orang seperti saya. Saya tidak bercakap perkara seperti pemanasan global dan glasier lebur tetapi akan memberikan anda gambaran sepintas kecil daripada apa yang kita lakukan untuk diri kita sendiri.

Berikut adalah beberapa sungai yang dahulunya telah habitat kehidupan akuatik yang paling indah tetapi kini menempatkan sisa2 sampah . Mari kita lihat lebih dekat sungai-sungai ini yang dikatakan paling kotor di dunia.


[ni translate BM dari Google....kredit lar BM kat dia yerr, walaupon hancurrr tapi boleh lar paham]



 

Citarum river, Indonesia


Surprised? Itu adalah sungai Citarum di Jawa Barat, Indonesia. Walaupun sungai ini mungkin kelihatan seperti kolam sampah kepada anda tetapi sebenarnya sumber utama air untuk pertanian dan bekalan air untuk rakyat. Sungai banyak tercemar oleh aktiviti manusia dan tidak mempunyai nafas kehidupan akuatik di bawahnya buangan terapung. Pada Disember 2008, Bank Pembangunan Asia meluluskan pinjaman $ 500 juta untuk membersihkan sungai tetapi seperti yang kita lihat ia akan mengambil masa bertahun-tahun untuk mendapatkan kembali sungai yang mati untuk hidup semula.

 

Yamuna River, India

 Yamuna sungai terbesar jajahan Sungai Gangga adalah salah satu daripada sungai-sungai yang paling tercemar di dunia di mana 58% daripada sisa dari ibu negara India New Delhi dibuang ke dalam sungai. Sangat menghairankan ambil perhatian bahawa sejumlah Rs1,700 crore telah dibelanjakan untuk membersihkan Yamuna sebagai Ganges dengan baik, tetapi dengan semua usaha yang bertukar menjadi sia-sia, kerajaan akhirnya laid its hands down.




Buriganga river, Bangladesh


The Buriganga River is the main river flowing beside Dhaka city, capital of Bangladesh. The biological dead river owns its plight to the 80% is untreated directly flowing into the river and  polythenes deposited beneath water . Muntah Hijau


Yellow river from Lanzhou, China


The Yellow River is China’s second longest river and is  the main water supply for millions of people in northern China. But the river with primarily  Lanzhou which is the prime source of  drinking water for the two million local residences,  is heavily polluted with oil spills taking place every now and then due to  industrial contamination.


Marilao river, Philippines

Plastic wrappers, rubber slippers, banana trunks and a bloated carcass of a dog, that’s few of the things you may find floating in the Marilao river. The waters contain toxic chemicals such as chromium, cadmium, copper and arsenic making the water very dangerous. Despite campaigns by the local government and imposing fines,  households still throw their garbage, and factories release their effluents into the river resulting in highly contaminated water. 

 

 

Ganges river, India

Ganga is the most sacred river for Hindus that emerges from gangotri glacier. An estimated 2,000,000 people ritually bathe daily in the river, inspite of being unsafe as chemical wastes, sewage and corpses remains float fearlessly   across the water body. 




Nota Kaki: Fuhhh...nasib baik sungai Malaysia tak masuk dalam senarai!!! ada jugak Bangladesh masuk kan..ok lar tuh top 5..mesti POPULAR kannnn!!! hahahaha








2 comments:

  1. takk lahh..aku just nak tunjuk "keagongan" negara depa, maklomlah bangsa depa bangsa terpilih, n molia kat muka bumu nih

    ReplyDelete

Pengumpat Fefara